November vége van, és az internet már hetek óta feketében pompázik. Hatalmas betűkkel írt „Black Friday” feliratok csábítanak minket, hogy egy kicsit több időt töltsünk a webshopok oldalain. De honnan ered ez az egész, és hogyan vált a vásárlás ünnepe Magyarországon is a karácsony előtti szezon legfontosabb eseményévé? Ugorjunk vissza az időben, és ismerjük meg a Black Friday történetét!
Egy kis színes a fekete péntekről
A Black Friday eredete egészen az 1860-as évekig nyúlik vissza, de akkor még egészen másról szólt. Az Egyesült Államokban, 1869-ben két Wall Street-i pénzember, Jay Gould és James Fisk megpróbálták felvásárolni az ország aranytartalékait, ami hatalmas piaci összeomláshoz vezetett. Ez a nap később a „fekete péntek” becenevet kapta, utalva a gazdasági káoszra.
A mai értelemben vett Black Friday viszont a hálaadást követő péntekhez köthető. Az 1950-es években a philadelphiai rendőrök kezdték így nevezni azt a napot, amikor az emberek ellepték a várost az ünnepi vásárlás miatt. A kifejezés eleinte negatív volt: zsúfoltság, közlekedési káosz és stressz jellemezte ezt a napot. Később azonban a kereskedők újragondolták, és marketinges csavarral a kedvezmények napjaként kezdték népszerűsíteni.
A Black Friday globális térhódítása
Az 1980-as években a Black Friday az Egyesült Államokban már a karácsonyi vásárlási szezon nyitónapjaként vált ismertté. A kereskedők gyakran a „pirosból feketébe fordulás” metaforáját használták arra utalva, hogy ezen a napon a cégek veszteségeiből nyereség lett.
Az internet elterjedésével a Black Friday kilépett az amerikai határokon, és az online vásárlás felgyorsította a nemzetközi térhódítást. A 2000-es évek közepére már a világ minden táján ismert volt. Az online verzió, a Cyber Monday, tovább növelte a jelentőségét.
Magyarország: a későn ébredő vásárlók országa?
Magyarországon a Black Friday az elmúlt évtizedben vált igazán ismertté, nagyjából 2013-2014 körül. Az első években inkább az online kereskedők kezdték alkalmazni, és sokan a „külföldi webshopok” másolásának tartották. Azóta viszont egyre több magyar vállalkozás vette át, és mára már a legnagyobb áruházláncok is készülnek különleges akciókkal.
Magyarországon a Black Friday jelentősége mára túlmutat a vásárláson: sokan a karácsony előtti árleszállítások legjobb időszakaként tartják számon, amikor végre olcsóbban szerezhetik be a vágyott termékeket. Az online vásárlás térhódítása és az agresszív marketingkampányok pedig szinte mindenkit elérnek.
Mit jelent ma a Black Friday?
A Black Friday mára már nem csak egy napot jelent. Sok helyen az „akciók napja” egész hétté, vagy akár hónappá nőtte ki magát. Az egyre korábban induló kampányok és a folyamatos kedvezmények miatt a vásárlók néha elvesznek az ajánlatok tengerében.
Ugyanakkor a túlzott vásárlási láz árnyoldalai is előtérbe kerültek. A környezettudatos fogyasztók például a „Buy Nothing Day”-t, vagyis a „Ne vásárolj semmit!” napot tartják, hogy felhívják a figyelmet a pazarlás és a túlfogyasztás problémájára.
Miért szeretjük a Black Friday-t?
A Black Friday egyesíti a vadászösztönünket és a spórolási vágyunkat. A hatalmas akciók és a korlátozott idejű ajánlatok pszichológiai szempontból rendkívül vonzóak. Ahogy egy népszerű mém mondja:
„Nem tudtam, hogy szükségem van rá, de most 50%-kal olcsóbb, szóval mégis kell!”
Mit tanulhatunk belőle?
A Black Friday története megmutatja, hogyan lehet egy negatív koncepcióból globális marketinggépezetet építeni. Ami valaha káosz és stressz volt, mára a vásárlók és kereskedők közös játéka lett. Magyarországon pedig egyértelműen a tudatos vásárlás és a stratégiai spórolás szimbólumává vált – még ha néha túl is lő a célon.
Szóval készüljünk fel: a Black Friday itt van, és valószínűleg még sokáig velünk marad. Te megtervezted már, mit fogsz vásárolni? Vagy idén inkább kihagyod, és csak a kedvenc üzleted posztjait böngészed? 😊